Evaluatie yogaleraren ;) - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Marleen Lavrijsen - WaarBenJij.nu Evaluatie yogaleraren ;) - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Marleen Lavrijsen - WaarBenJij.nu

Evaluatie yogaleraren ;)

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

16 April 2015 | India, Rishīkesh

Poging 3.....

Zo nu is het mijn beurt. De leraren evalueren hoe het met mij gaat, of ik voldoende vorderingen maak, of ik mijn toetsen haal (je 1e in de pocket), hoe mijn houding is en weet ik veel wat ze nog meer evalueren. Nu zal ik met jullie delen hoe ik hen ervaar.

Mijn gedachten over hoe yogaleraar zou zijn: praktijk leren natuurlijk lenig, discipline, streng, kennen geen genade, altijd doorgaan. Theorie zag ik meer oudere mannen voor me, maar ook streng, discipline, ja wat eigenlijk nog meer geen idee.

Hoe zijn mijn leraren, nou echt allemaal super aardig. Bij allemaal mag er best gelachen worden in de klas, gepraat, grapjes bij de ene wat meer dan bij de andere. Ze zijn allemaal super aardig, openminded met moderne opvattingen (dat wil zeggen man en vrouw zijn gelijkwaardig, ze zijn heel respectvol naar mij toe) 3 leraren zijn ook nog onder de 30jaar dus nieuwe generatie met moderne gedachten.

Devendra: Ochtend les Hatha yoga. Hij is heel relaxed, houdt van doorzetten meerdere keren proberen als iets niet lukt, maar er mag ook zeker gelachen worden als iets bv. niet lukt of veel te moeilijk is. En ik weer kijk met een blik van dit ga je niet menen. Zijn uitspraak blijft ook echt grappig, dat indiase engels, zou het eigenlijk een keer op moeten nemen.
Hij houdt me graag voor de gek. In moeilijke pose helemaal opperste concentratie, pijn leiden en smile zegt hij dan, relax. Hij moet ook altijd lachen omdat ik zoveel eet. Did you had breakfast already, are you hungry again, what are you eating? Ja ik heb mijn 1e ontbijt al gehad officieel eten yogi's niet voor training. Maar omdat mijn shake zo snel opgenomen wordt geen probleem, bloedsuiker spiegel blijft stabiel en voldoende energie en kracht. Zonder eten was ik al lang flauwgevallen. Want yoga is veel zwaarder en pittiger dan ik dach. Maar goed 6.00 eerste ontbijt, 8.30 2e ontbijt, herstelshake en 10.00 dan mijn 3e ontbijt van hier.

Yogiji yogendramishra: een echte yogi qua kleren en haren zoals je kan zien op de foto. Hij ziet eruit als een hele oude man en zo gevraagd gedraagt hij zich ook, wordt graag in de watten gelegd, kan je dit even doen, o help me even overeind heb zo'n pijn. Hij heeft het altijd koud of het nu 20 of 30 graden is. Dik vest aan, muts op, heather aan, 1x zelfs 2 dekens. Maar hij is nog maar 57 jaar oud, ik schatte hem jaar of 70. Dus ik ben hem nu aan het coachen om actiever te worden, meer water te drinken en beter voor zichzelf te zorgen. Hij vindt het gezellig om te eten tijdens de les en hij knoeit nog meer dan ik, dus het wordt beetje rommelig. Zelf is hij ook nog al rommelig, verstrooid, waar heb ik mijn bril gelaten? Hij geeft filosofie dus past wel bij hem, soms lijkt hij ook niet helemaal in het hier en nu.

Kushal: Hij ziet eruit als een macho man, graag mooie kleren aan maar wel een klein hartje. Heel erg lief bezorgd, nieuwsgierig, leergierig wil graag alles weten, gaat gesprek aan en een discussie daar houdt hij ook wel van. Ook heeft hij al gezongen voor ons, Indiaas lied. Zo gezellig, dan gaan we weer verder met de stof van de les afgewisseld met weer een prachtig verhaal. Mooi die afwisseling zo leer ik het land ook beter kennen. Hij geeft biologie en anatomie.

Yaspal: type kat uit de boom kijken, rustig, lijkt wat verlegen, wel de meest serieuze, 'strengste' leraar.
Hij heeft veel discipline, dat moet ook wel want anders kun je nooit zo lenig worden. Ongeloofelijk hoe hij zich dubbel kan vouwen (zal binnenkort nog meer foto's met jullie delen) Ik vraag me dan af, zouden er mannen in Reusel zijn die zichzelf zo dubbel kunnen vouwen. (ik wil het graag zien als ik terug kom :)
Hij geeft super goed les, uitleg over wat houdingen voor effect hebben, hoe je ze uit moet voeren, evt. extra zetje om dieper in posen te komen. Beetje jammer dat ik hem niet altijd versta, praat zo snel, met accent en dan nog Sankriet woorden er tussendoor. Lijkt soms net robot die praat, waar tekst voorgeprogrammeerd is. Nu gevraagd of hij wat langzamer en duidelijker wil praten, dat gaat goed. Vanaf maandag ben ik degene die avondles gaat geven, help doodeng nog ff namen van poses leren in sankriet. Normaal geven studenten maar 1 of 2 lessen maar omdat ik de enige ben mag ik 2wkn les geven, meteen 1,5 uur. Nee hier zijn ze niet flauw ;) Maar ja wel goede kans om aan 4 mensen les te geven, goede training.

Nou dat zijn ze dan mijn yogaleraren, dus bekijk maar wie bij welke foto hoort

En dan heb ik nog iets heel speciaals gedaan wat ik jullie niet wil onthouden. Nose cleaning (jala neti) De foto's spreken voor zich, in ene neusgat het gietertje in gaan hangen zodat water via andere neusgat naar buiten gaat. Schijnt een kalmerend effect op de hersenen te hebben en verfrissend, dus voor de denkers onder ons misschien leuk om keer te proberen. Zoals je kunt zien op de foto ik vond het best beetje eng en was zeker niet ontspannen, voelt ook heel raar.

  • 16 April 2015 - 19:51

    Peter Lavrijsen:

    Ha Marleen,
    Ik zie net je nieuwe verhaal en denk, vlug reageren voordat Fleur me voor is. Hopelijk dat het lukt.
    Nou, je hebt nogal wat yogaleraren gehad. Kunnen ze wel, met zijn vieren voor een paar leerlingen, terwijl ik dagelijks met 30 leerlingen aan de slag mag. is wel een beetje slecht verdeeld in deze wereld (haha).
    Groetjes, je vader

  • 16 April 2015 - 20:17

    Ietje:

    Spannend; twee weken lang lesgeven! Ik ben benieuwd hoe je het gaat ervaren.

    Groetjes
    Ietje

  • 16 April 2015 - 21:03

    Annet:

    Oh wat een leuk verhaal weer Marleen! Wat zie je er goed uit! Ik kan de foto's wel bij de juiste personen plaatsen denk ik...raad je plaatje haha !!!

  • 16 April 2015 - 21:42

    Maaike:

    Wauw wat zie je er zen uit zeg! Wat relaxed!
    Spannend twee weken lang.. Jij kan dat wel, weet ik zeker!

    Wat heb je toch al veel geleerd en ga je nog veel leren!
    Een supertijd! Geniet er nog van meid!

  • 16 April 2015 - 22:41

    Bianca:

    Die twee weken lesgeven gaan je zeker lukken, ben ik van overtuigd.
    Fijn om jou zo te kunnen volgen
    veel liefs

  • 16 April 2015 - 23:32

    Riek Dirkx:

    Hoi Marleen, wat een mooie foto's en wat zie je er goed uit! Jij bent echt al lenig. Leuk dat je les mag geven, succes! Weer een mooi verhaal, leuk om zo jou vorderingen te lezen. Groetjes riek Dirkx.

  • 17 April 2015 - 06:37

    Karin Van Ulft:

    Hoi Lieve Marleen,

    Mooi om je vorderingen zo te volgen, wat groei je hard zo! De neusspoeling zet ik altijd in bij verstopte holtes werkt voor mij heel goed en rustig om mijn lichaam te ondersteunen.

    Dikke knuffel Karin

  • 17 April 2015 - 14:32

    Linda Bertens:

    Wat een leuk verslag weer! Ik ben fan van je leraar met muts, de kou kleun! Wat een heerlijk mens lijkt me dat!
    Ook mooie foto's! Dag weer! Groetjes Linda!

  • 17 April 2015 - 21:37

    Marjon:

    Hallo marlene. Hoe zeg je Hallo eigenlijk? Ik wil wel wat woordjes met je oefenen. Zo lijkt t toch net of ik een taalknobbel heb.
    Zin je hebt wel mensen kennis. Je beschrijft je leraren zo mooi! Hele uitdaging met jezelf aan gegaan nu nog 2 weken les geven ook. Gaaf!!! Ze gooien je wel voor de leeuwen. Succes. Dat ga je fixen!! Maar vooral GENIETEN!!! Xxx

  • 17 April 2015 - 22:02

    Natalie:

    Hey Marleen.

    Heel leuk je verslag weer te lezen, je hebt al veel ervaren!
    Blijf genieten.
    Veel liefs Natalie

  • 18 April 2015 - 01:43

    Fleur:

    Haha die Peter! Had jij even geluk dat ik gisterenavond moest trainen en vandaag op cursus was ;) maar natuurlijk kan een reactie van mij niet ontbreken! Ik zag al dat het een heel verhaal was dus moest het nog even op m'n gemak lezen, maar een erg duidelijke evaluatie Marleenos, vooral met de foto's erbij! :)
    Van die nose cleaning daarentegen word ik niet perse blij, maar mocht het nu echt werken voor als je druk in je hoofd bent, laat het me even weten ;)
    Tot het volgende verhaaltje weer! Knuffel van Fleur

  • 18 April 2015 - 14:20

    Tamara:

    Eindelijk even de tijd gehad je verhalen te lezen!!
    Klinkt allemaal als een gave en leerzame ervaring...
    Succes met het lesgeven... mooi om wat je geleerd heb op anderen over te brengen!!

    Liefs, Tamara en XXX van Liv en Faber

  • 19 April 2015 - 09:29

    Peter:

    Hoi Marleen,
    Allereerst bedankt voor je lieve mailtje!
    Als ik je yogahoudingen bekijk zijn er weinig die je dat nadoen heb ik het idee. Die lenigheid zit er al een tijd in, dat kan niet anders. Maar ook die dubbelgevouwen leraar is een bijzonder gezicht. Mannen in Reusel zul je zeker niet vinden die dat ook kunnen, maar geografisch kun je het gebied nog wel iets ruimer trekken. Schitterend het enthousiasme dat uit je verslagen spreekt. En een hele ervaring die lessen, behalve de "nose cleaning" dan, want dat lijkt me wel minder. Geniet nog even en ik kijk uit naar je volgende verslag met foto's.
    Groeten Jeanne en Peter.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Rishīkesh

Marleen

Vanaf 28 maart t/m 3 mei ga ik 5 weken naar India. Deze keer ga ik niet om rond te reizen maar ik ga een 200 urige yoga opleiding volgen. Op de site van www.shivatattvayoga.com kun je zien wat de opleiding inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2015
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 11096

Voorgaande reizen:

28 Maart 2015 - 03 Mei 2015

India Yoga opleiding

Landen bezocht: