Verwachtingen - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Marleen Lavrijsen - WaarBenJij.nu Verwachtingen - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Marleen Lavrijsen - WaarBenJij.nu

Verwachtingen

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

13 April 2015 | India, Rishīkesh

Wat waren mijn verwachtingen van India? Van mijn yogaopleiding? Verwachtingen wat ik zou gaan leren. Ik probeerde er een beeld van te schetsen, soort voorbereiding op wat er komen gaat.
Hier mag ik het beeld dat ik had loslaten en in het hier en nu voelen wat er is.

Die lijntjes, die duidelijkheid, onze normen en waarden. Heel lang heb ik geprobeerd om binnen de lijntjes te kleuren, om vooral niet teveel op te vallen en de 'norm' te volgen. Maar binnen de lijntjes kleuren, dat voelde voor mij aan als in de kramp zitten. Zo vermoeiend om iets te willen zijn wat je niet bent, daar loop je op leeg. Nu probeer ik wat vaker buiten de lijntjes te kleuren en te doen wat goed voelt voor mij en daar in te ontspannen. Mijn eigen pad bewandelen, niet makkelijk maar toch zo de moeite waard. Het volgen van mijn hart.

Het liedje wat deze week bij me opkwam, ja pap toch nog iets overgebracht met de opvoeding.
Gerard van Maasakkers, bloemen zijn rood.

Soms doet het pijn als mensen over me oordelen als ik buiten de lijntjes kleur, zouden dat de mensen zijn die dat zelf ook wel eens willen. Oordelen en veroordelen is heel makkelijk, een eigenschap die ik zelf extreem heb gehad maar gelukkig steeds minder. Want je staat niet in de schoenen van een ander je weet dus ook niet wat jij gedaan zou hebben. De massa volgen lijkt altijd veilig, mits je je daar goed bij voelt. Voor mij geld zoals mijn yogaleraar zou zeggen. No pain no gain, klinkt heftig maar is meer zoiets van je kunt alleen maar groeien door dingen te doen buiten je comfortzone en dat is soms spannend, doet soms pijn. Maar de beloning des te groter.

Verwachtingen: maar wat verwachten ze hier van mij, voldoe ik wel aan hun verwachtingen? O nee help, in nieuwe situatie wil ik toch weer binnen de lijntjes gaan kleuren. Maar ik ben me er bewust van 1e stap, verwachtingen zijn me weer wat duidelijker, dat geeft rust. Ik mag genieten en ontspannen van de reis en die stopt niet wanneer ik terug ga naar Nederland.

Mijn leraar zei zo mooi in westen heeft 'iedereen' haast, want je leeft maar 1x en dan moet je er wel alles uithalen. Dus rennen om onze to do list te voltooien. Zo druk met rennen, we vergeten dan af en toe te genieten. Herkenbaar.
Hier geloven ze in meerdere levens, dus zeggen ze heel simpel we hebben geen haast, wat ons in dit leven niet lukt doen we in het volgende leven wel. Maar genieten doen ze, stress nee dat kennen ze hier niet. Beetje werken, plezier maken tv kijken, nog wat tv kijken, eten zo heerlijk met de handen zodat heel hun handen onder zitten met eten. Nou en daar geniet ik dan weer van.

Wil iedereen bedanken voor reacties super leuk om te lezen. Bij sommige namen is achternaam wel handig, anders moet ik gaan gokken wie het is :)

Probeer weer wat foto's toe te voegen maar Internet is hier traag en valt regelmatig uit. Foto's van erg lenige yogaleraar en medestudent. Van mezelf au au, dat doet pijn maar iedere dag beetje leniger. Chinese medestudenten voor weekje.

  • 13 April 2015 - 17:35

    Fleur:

    Jeeej weer een verhaaltje van jou! Altijd leuk om te lezen! Je yoga-pose ziet er idd niet heel comfortabel uit haha, maar dat hoort natuurlijk ook bij uit je comfortzone komen ;)
    Kus! Fleur zonder achternaam, maar dat kan er natuurlijk maar 1 zijn :P

  • 13 April 2015 - 18:27

    Karin V Ulft:

    Lieve Marleen,
    Wat een mooie ontwikkelingen in jou leven en je proces! Ik geniet op afstand van jou stappen.

    Dikke kus Karin

  • 13 April 2015 - 18:31

    Jeannet:

    Dag Marleen, ook ik wil graag reageren op je verslagen. Je bent heel trouw met het versturen ervan en daarbij de foto's zo krijgen we toch echt wel een beeld van je daar in het verre Rishikesh. Vanavond hebben we weer yoga en zullen extra aan je denken.
    Heel veel succes en leermomenten. Gegroet Jeannet

  • 13 April 2015 - 18:35

    Peter En Ria Lavrijsen:

    Hoi Marleen,
    Ja, wij kijken natuurlijk ook met de regelmaat van de klok naar jouw berichtjes op deze site. En dan lees ik dat je het liedje van Gerard van Maasakkers meegenomen hebt naar India en dat het daar ook van pas komt. Leuk om te horen.
    Het binnen de lijntjes kleuren vind ik in mijn werk ook wel mooi maar ook ik kan accepteren dat kinderen anders mogen zijn en laat dat hopelijk ook voldoende toe.
    Verder hebben we weer genoten van jouw tekst en uitleg met de benodigde foto's.
    Groetjes, je ouders.

  • 13 April 2015 - 18:42

    Toos Otte-van Limpt:

    Mooi om te lezen; en ja... soms heb je een andere omgeving nodig om tot je "eigen ik" te kunnen komen. Geniet er verder van en het zal je leven zeer zeker verrijken.
    Groetjes Toos en ook van Henri

  • 13 April 2015 - 18:49

    Greet:

    Hoi Marleen, zo te zien krijg je van de booghouding hele mooie billen

  • 13 April 2015 - 19:21

    Ietje:

    Wauw Marleen, klinkt als een hele mooie reis. Op alle mogelijke manieren. Heel herkenbaar. Geniet ze, op je eigen tempo

  • 13 April 2015 - 19:53

    Ellen De Laat:

    Leeeeeeen, jouw pose.. Super lenig! Geen houten klaas hoor! Leuk om bij je verhaal ook de foto's te kunnen bewonderen.. Jij geniet en leert elke dag zo te zien en te lezen!
    Geniet nog lekker van de tijd daar in India!

  • 13 April 2015 - 20:19

    Susanne:

    hee Marleen,

    Mooi verhaal en hopelijk blijf je buiten de lijntjes kleuren en blijf je je hart volgen!!
    Xxx

  • 13 April 2015 - 20:34

    Friet En Dorien:

    Hoi Marleen,wij genieten van jouw belevenissen vanuit de zonnige Ardech.
    Mooi om te lezen hoe je van binnen en buiten in (je eigen) vorm raakt.
    liefs Fried en Dorien

  • 13 April 2015 - 21:58

    Maaike:

    Wat een super mooi verhaal weer! Ik geniet er steeds weer van! Die pose lijkt me indd ook niet super fijn haha
    Maar dat buiten de lijmtjes kleuren kan ik me helemaal in vinden!
    Ga zo door meid!!


  • 13 April 2015 - 22:56

    Riek Dirkx:

    Hoi Marleen, ik vind het super om jou zo te volgen! Ik heb nog nooit aan yoga gedaan, maar ik vind het leerzaam om jou zo te volgen. Blijf genieten en leren. Groetjes riek Dirkx.

  • 13 April 2015 - 23:05

    Janneke Verhagen:

    Marleen, mooi om te lezen dat je reis je vooral verrijkend is. Leven in het hier en nu is wat we allemaal moeten doen (mindfullnes). En ja, buiten de lijntjes kleuren zorgt er volgens mij alleen maar voor dat wereld er een stuk kleurrijker uit komt zien!
    Marleen, geniet van je reis, en nog even door trainen zodat je net zo flexibel wordt als de yoga leraar.

  • 14 April 2015 - 10:28

    Suzy:

    Hey Marleen,
    Mooi om je ontwikkelingen te volgen, voor mij erg herkenbaar uit mijn opleidingstijd.
    Mijn motto, uit de pas loop je t beste ritme

  • 14 April 2015 - 12:58

    Riet De Vries:

    Hoi Marleen, wat fijn om te lezen dat je zo geniet van ook de kleine dingen om je heen zoals die handen bij het eten. Geniet met volle teugen met daarnaast ook de inspanning bij de oefeningen zoals ik op de foto's zag.
    Mijn vorige mail zal jou niet bereikt hebben veronderstel ik. De yoga groep is trots op je en we ontvangen je straks weer met open armen.
    Het allerbeste lieve groet.
    Riet de Vries

  • 14 April 2015 - 21:36

    Annet Michiels:

    Geweldig Marleen; wat zal ik aan je lippen hangen als je terug bent! En ga jij mij zo ook dubbel laten liggen ( letterlijk dan ....) au au au....

  • 14 April 2015 - 23:42

    Tante Nel:

    Hoi Marleen

    wat jij aan het doen bent is weer helemaal iets anders dan naar de Santiago lopen
    Ik denk dat er veel verhalen loskomen als je weer thuis bent .
    je lijf is volgens mij net een elastiek.
    Misschien een tip voor de familiedag een yogales?

    groetjes Tante Nel







  • 15 April 2015 - 05:02

    Eef Jansen:

    Heej Marleen,
    Mooie verhalen en wat super goed dat je doet waar jij blij van wordt. Hoop dat je blijft genieten daar en hoor vast je verhalen nog een keer als je terug bent.
    Groetjes Eef

  • 15 April 2015 - 08:39

    Bianca:

    Geweldig zoals je het beschrijft, maar soms ook moeilijk.
    Het blijft een uitdaging.
    Veel plezier verder
    liefs

  • 15 April 2015 - 21:27

    Hetty Verblackt:

    Hoi Marleen.

    Wat een prachtige tekst als start van je avontuur.
    ik lees het nu voor het eerst, het raakt me meteen. Maandag hoorde ik op de yoga al van het oefenen van de asana's. Dat gaat je op den duur gewoon lukken. Volgens mij is het meer loslaten, dan inspannen. Misschien kun je ons een les geven als je terugkomt?

    Heel veel groeten,

    Hetty Verblackt.

  • 15 April 2015 - 22:21

    Peter :

    Hoi Marleen,
    Je hebt weer een mooi verslag gemaakt met heel wat levenswijsheid erin! Inderdaad jammer dat we hier in het westen daar geen rekening mee (kunnen?) houden. De levenswijze in India is natuurlijk wel helemaal anders dan bij ons in het koude kikkerland. Cultuurverschillen waar wij inderdaad wat meer van moesten hebben.
    Je gaat er pas meer bewust mee om wanneer je zelf wat meemaakt en daardoor bewuster gaat leven. Dan interesseert het je ook niet meer zoveel of je in of buiten de lijntjes kleurt. Het zal wel. Als je nog in een tempel komt, steek maar een kaars op bij Boeddha en spreek maar een magische mantra uit voor mij.
    Hartelijke groetjes van Jeanne en Peter.

  • 16 April 2015 - 08:11

    Erna:

    Hoi Marleen,
    Wat leuk om jouw verhalen te lezen. Zo stoer dat je je hart hebt gevolgd en dit gewoon doet. En wat ben jij lenig zeg, ziet er ingewikkeld uit. Ga vooral door met je eigen ding doen. Niet alleen buiten de lijntjes kleuren maar maak je eigen tekening.
    Liefs Erna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Rishīkesh

Marleen

Vanaf 28 maart t/m 3 mei ga ik 5 weken naar India. Deze keer ga ik niet om rond te reizen maar ik ga een 200 urige yoga opleiding volgen. Op de site van www.shivatattvayoga.com kun je zien wat de opleiding inhoudt.

Actief sinds 10 Maart 2015
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 11100

Voorgaande reizen:

28 Maart 2015 - 03 Mei 2015

India Yoga opleiding

Landen bezocht: